‘Technische’ problemen RTV Dordt? Nee… gewoon ruzie


tv-television-agency-angry-manHerrie in de tent bij RTV Dordrecht: presentator Ad van den Herik van de rubriek ‘In gesprek met…’ twijfelt of hij nog wel voor de lokale omroep wil blijven werken nu de meest recente aflevering van zijn wandel-interview-programma door de directeur/hoofdredacteur ‘in de koelkast’ is geparkeerd. ‘Door technische problemen zal er vanavond geen uitzending van ‘In gesprek met….’ uitgezonden worden.,’ staat op de website van RTV Dordrecht te lezen, maar dat is niet de waarheid, aangezien van technische problemen helemaal geen sprake is. De ware reden dat het programma (nog) niet gezien mag worden heeft alles te maken met een uitspraak die de presentator, tijdens een interview met voormalig Prins Carnaval Cees van der Meer, doet over voorzitter Cees den Bakker van de lokale omroep. Dát kan, volgens hoofdredacteur Arjan Verwoerd, absoluut niet door de beugel. Hij besloot dan ook om ‘In gesprek met…’ even uit te stellen voor een her-montage zónder die betreffende ‘slip of the tongue.’ Resultaat: presentator Ad is woedend (‘Ik voel me zwaar gecensureerd’) en eindredacteur Marjolein Vos voelt zich ‘voor het blok gezet,’ aangezien zij in eerste instantie helemaal geen probleem met de uitzending had, maar onder druk van de hoofdredacteur tóch moest beslissen om het programma ‘on hold’ te zetten. Het gewraakte interview is (per ongeluk?) wél op YouTube te zien. De geïnterviewde Van der Meer ‘grapt’ daarin over het feit dat presentator Ad niet bij iedereen even populair is: ,,Heel veel mensen hebben me voor jou gewaarschuwd.’’ Daarop reageert Ad met de woorden: ,,Dat kan maar één persoon zijn, de heer Cees den Bakker… hij is zó’n fan van me.’’ Het botert al heel lang niet tussen de voorzitter en de presentator: ze kunnen elkaars bloed wel drinken en brengen dat ook openlijk tot uiting. ‘Daar moet je het publiek niet mee lastig vallen’ motiveert directeur/hoofdredacteur Verwoerd zijn beslissing tot her-montage. Daarin heeft hij op zich gelijk, ware het niet dat hij die beslissing, zo blijkt uit een briefwisseling tussen eindredacteur en presentator, onder druk van het bestuur genomen heeft. Kennelijk beslist bij RTV Dordrecht niet de hoofdredacteur maar het bestuur over de programma-inhoud en dát kan toch nooit de bedoeling zijn.

Hieronder de ‘gewraakte’ uitzending, ongecensureerd op YouTube (en overigens uiteindelijk, na een stevig crisisgesprek (én deze column) toch ook integraal uitgezonden op RTV Dordrecht.

Advertenties