Een ‘nieuw’ Kunstmin: Dordt 2.0 krijgt steeds meer vorm


KunstminKunstmin is weer klaar voor, laten we zeggen, een nieuwe halve eeuw. Afgelopen zaterdag mocht ik getuige zijn van de heropening en dat voelde als een trots thuiskomen. Dordt beschikt, na een ingrijpende renovatie van twee jaar, over een fonkelnieuw ‘oud’ theater dat helemaal voldoet aan de eisen van bezoekers en bespelers. In deze krant leest u daar vandaag van alles over, maar ik wil die feestelijke avond graag in een breder perspectief trekken. Ik kan die heropening namelijk niet los zien van de nieuwe Sportboulevard, het vernieuwde en grotere Dordrechts Museum, het Energiehuis, het Filmhuis, het Paradium en het opgeknapte Lindershuis. En dan liggen er ook nog eens een megabioscoop, een onderwijsmuseum en een vernieuwd Hof in het verschiet. Overdrijf ik nu als ik van een Dordtse ‘renaissance’ spreek? Ik vind van niet, want ik kan me de tijd nog heugen dat het behoorlijk behelpen was in deze stad. Ik noem wat voorbeelden: Combibad, schaatsbaan en Sporthal Sterrenburg waren ooit modern, maar op den duur reuze gammel, in Kunstmin zag je vooral veel achterhoofden en moest je minsten tien andere bezoekers omver lopen om bij je jas of de koffie te komen en in het Dordrechts Museum wáren er wel wisselende toonstellingen, maar die gingen bijna altijd ten koste van de vaste collectie die dan tijdelijk richting het depot verdween. Films kijken deden we de laatste tien jaar vooral thuis of in Rotjeknor en dát ’t Hof belangrijk was voor de totstandkoming van kerk en staat wisten we wel, maar dat verhaal werd binnen nauwelijks verteld.
Het vernieuwde Kunstmin is het zoveelste nieuwe pareltje in de prachtketting die Dordrecht zichzelf de laatste jaren opzichtig aan het omhangen is. En ja, het gemeentebestuur van vandaag speelt daar wel degelijk een rol in, maar de credits voor die Dordtse renaissance moeten toch zeker ook uitgaan naar eerdere colleges en gemeenteraden die zich, met forse investeringen in erfgoed en cultuur, destijds niet altijd even populair maakten. Daar plukt het Dordt 2.0 van vandaag wel degelijk de vruchten van en het siert de huidige cultuurwethouder Piet Sleeking (BVD) dan ook dat hij die credits openlijk deelt met zijn voorgangers.

Advertenties