Pleintje


recycloop-persbericht2012Eigenlijk per ongeluk (ik was specifiek naar iets op zoek) kwam ik in mijn eigen archiefje zomaar ineens een foto tegen van een héél mal kunstwerk dat, een jaar of vijf geleden op dat nog altijd naamloze pleintje stond tussen de Hema en het Lindershuis. De Recycloop heette dat ding en met terugwerkende kracht doet ‘ie nog altijd pijn doet aan mijn ogen. Gelukkig is die malle verzameling aanrechtbladen daar al weer jaren gelden weggehaald. In de column die ik daar destijds (in januari 2012) over schreef, meldden de makers dat dit kunstwerk (wat mij betreft wel een hele vleiende betiteling voor dit gedrocht) naar België zou gaan. En nu vraag ik me af… is die belofte ooit waargemaakt? Zou er nu ergens een Vlaams of Waals gehucht met dat kreng opgescheept zitten of liggen die aan elkaar gelaste aanrechtbladen gewoon ergens op een Belgische schroothoop te roesten? Het enige dat ik, maar dat schreef ik al eerder, wel aardig aan dat ding vond, was de naam, maar goed… bagger heeft ook een naam… namelijk bagger.
Maar nu kom ik op het punt dat ik wil maken. Aan die plek waar die Recycloop ooit stond is eigenlijk verder in al die jaren, buiten die opknapbeurt van het Linderspand, nooit wezenlijk iets veranderd. Het pleintje heeft nog altijd geen naam (officieel zal het wel onder ‘Achterom’ vallen) en nog steeds maakt het een wat rommelige indruk. Goed, d’r staat een bankje en als er op het Statenplein een ijsbaan staat dan mogen een paar marktkramen er even ‘logeren’ (hetgeen het pleintje dan overigens behoorlijk opfleurt), maar verder blijft het een rommelig geheel, met al die fietsen die daar her en der zijn neergekwakt. En dat vind ik zonde, want het pleintje heeft volgens mij best potentie. Sterker nog, ik denk dat het een heel toonaangevend stukje Dordt kan worden als een paar beeldend kunstenaars en wat stadsarchitecten daar nou eens serieus werk van zouden maken. Dit stukje Dordt kan sowieso wel een opkikker gebruiken, want laten we nou eerlijk zijn het is hier behoorlijk Delfzijl 1982.

Advertenties